Forskning i plantebaserede fødevarer på SCIENCE

Plantebaserede fødevarer rummer fantastiske muligheder for vores klima, miljø, sundhed og fremtidige fødevareerhverv. Læs mere om vores igangværende forskningsprojekter og uddannelser her på siden.

Green Solutions Centre er et tværfagligt samarbejde mellem alle KUs seks fakulteter med det formål at fremme den grønne omstilling i samarbejde med eksterne partnere.

En af GSC’s 17 tematiske løsninger er et mere veludviklet plantebaseret fødevaresystem. Denne løsning skal reducere drivhusgasudledninger, mindske belastningen på miljøet og fremme biodiversiteten. Samtidig stræber vi efter at udvikle sunde, sikre og velsmagende plantebaserede fødevarer, der imødekommer forbrugernes behov og ønsker.

I vores Living Lab for plantebaserede fødevarer, kaldet "Our Plant-based Future", samler vi forskere, studerende og eksterne partnere for at samarbejde om at udvikle nye løsninger, der fremmer den grønne omstilling.

Her kan du læse mere om Green Solutions Centreom de 17 tematiske løsninger, og om vores andre Living Labs.

Hvad er plantebaserede fødevarer?

Plantebaserede fødevarer består af planteråvarer, eksempelvis frugt, grøntsager, svampe, bælgfrugter, kornprodukter, frø, nødder, tang og alger. Disse råvarer kan enten spises direkte eller forarbejdes til plantebaserede fødevarer (Landbrug & Fødevarer, m.fl. 2020. Rapporten kan hentes hér).

Fremtidens plantebaserede fødevarer

SCIENCE forsker og uddanner i fremtidens grønne, sunde og lækre plantebaserede fødevarerSom Nordens største naturvidenskabelige uddannelses- og forskningsinstitution arbejder SCIENCE langs hele værdikæden for plantebaserede fødevarer.​

Plantebaserede fødevarer rummer fantastiske muligheder for vores klima, miljø, sundhed og fremtidige fødevareerhverv. Alle disse temaer ligger i kernen af SCIENCEs faglighed.​ Derfor har vi også et ansvar for at bidrage med løsninger på de udfordringer og ubesvarede spørgsmål, som en omstilling til flere plantebaserede fødevarer stadig rejser.

Det gør vi ved at uddanne fremtidens eksperter, forske i afgørende ny viden og engagere os i proaktive samarbejder med aktører langs hele værdikæden: Virksomheder, organisationer, myndigheder, embedsværk, beslutningstagere og forbrugere.