22. august 2018

Når næsen er ude af bogen: Project in Practice giver nye muligheder for fordybelse

Lars Klingenberg

De studerende fik ”en retning”, mulighed for at løfte deres ideer og helt nye måder at fordybe sig på. Sådan beskriver vejleder på ”Project in Practice” Lars Klingenberg kurset efter et velafsluttet forløb.

Af Julie Lykke-Nedergaard & Lisa Svane Baltzer Parsberg, SCIENCE Erhverv & Myndighed

”Ikke alle studerende er ens,” siger Lars Klingenberg, underviser og vejleder i Human Ernæring. Netop derfor hilser han Project in Practice varmt velkommen, da det åbner op for nye måder at lære på end den rent akademiske. Forløbet organiseres af SCIENCE Innovation Hub i samarbejde med en faglig vejleder fra den studerendes respektive studie. Gennem forløbet får de studerende mulighed for at afprøve deres entreprenørdrømme ved at være i praktik i egen virksomhed.

”Det er vigtigt i en universitetsmassesammenhæng, at vi kan give vores studerende med forskellige baggrunde og interesseområder en vej ind i den her verden - nye måder at gå på opdagelse i fagligheden på,” siger Lars og tilføjer, at det er en fordel, hvis man som vejleder i Project in Practice derfor er interesseret i at afsøge de ”ikke traditionelle” veje gennem uddannelsessystemet. Han har oplevet, at forløbet gav de studerende retning, mens de afprøvede deres ideer.

Lars Klingenberg mener, at Project in Practice giver Københavns Universitet flere muligheder for at fostre videns-iværksættere – noget der er ”mangel på”, og som universiteterne bør arbejde med: ”Vi skal tage aktivt del i udviklingen af samfundet, og det her er et oplagt sted at tage fat,” forklarer han.

En fantastisk men også krævende mulighed

De Project in Practice-studerende har en vejleder, der er knyttet til deres faglighed, men de har også en vejleder, der hjælper dem med det rent forretningsmæssige. ”Det er jo en fantastisk mulighed”, mener Lars Klingenberg. Muligheden er endda så god, at han anbefaler at forlænge forløbet til to i stedet for en blok. ”I forhold til at nå alle ambitionerne kan forløbet blive lidt for komprimeret,” udtrykker Lars.

Efter endt forløb oplever han også, at det vil være en fordel, hvis de studerende får forventningsafstemt i højere grad inden forløbets start. Det kunne stoppe for høje forventninger til at have et færdigt forretningskoncept efter blot 9 uger, ligesom det kunne skabe større forståelse for, at arbejdshandskerne skal på, hvis man melder sig på et Project in Practice-forløb.

”Det er ikke ’en nem løsning’ at være i Project in Practice! Det er ikke bare en praktikrapport. Det er benhårdt arbejde, og man skal være klar til at tænke sin faglighed ind i innovative, kreative og forretningsmæssige rammer,” siger Lars Klingenberg.

Har man mod på at tage udfordringen op, er der ifølge Lars store belønninger at hente fagligt og retningsmæssigt for de studerende. Derfor svarer han også med et stort, rungende ”Ja, det kan du tro, at jeg vil!” til spørgsmålet om hvorvidt han vil anbefale Project in Practice til andre.

Er du interesseret i at vejlede studerende i Project In Practice?

Hvis du er interesseret i at høre mere om Project in Practice, eller ønsker du selv at give dine studerende mulighed for at teste deres ideer til forretning af i akademiske rammer?

Så kontakt Dorthe M. Lynnerup på dml@science.ku.dk eller kig forbi SCIENCE Innovation Hub hver tirsdag kl. 15-17, hvor vi slår dørene op for nysgerrige sjæle – studerende, undervisere eller samarbejdspartnere.

Læs mere om SCIENCE Innovation Hub her.