12. februar 2021

Innovation er ikke kun for startups

FREMTIDENS ARBEJDSMARKED

Hver anden studerende på KU SCIENCE er bekymret for, om de får de kompetencer, som bliver efterspurgt på arbejdsmarkedet. Det er en usikkerhed, som kun er blevet forstærket af corona-pandemien. SCIENCE Innovation Hub er med til at udklække selvstændige studerende, der er mere robuste over for en usikker fremtid.

Smilende studerende i SCIENCE Innovation Hub

Af Anneliese Leithoff Christensen

Hvordan sikrer man sig sit første job efter endt studie? Det er et spørgsmål, der i høj grad beskæftiger de unge studerende på Københavns Universitet – faktisk er det næsten 50 %, som er bekymrede for, om deres CV er konkurrencedygtigt på arbejdsmarkedet. En bekymring, der kun er blevet øget i takt med, at corona-pandemien har gjort praktikophold sværere og udlandsophold umulige. Teamet bag SCIENCE Innovation Hub har taget denne udfordring alvorligt. Her arbejder de intensivt på at styrke de studerendes kompetencer med den praktiske erfaring i innovation og entreprenørskab. For hvis vi vil komme de studerendes usikkerhed til livs, må vi vise dem, at det er muligt at gå sin egen vej – i trygge rammer med hjælp fra Hub’en Det mener Dorthe Lynnerup, som er teamleder for SCIENCE Innovation Hub.

Confidence is key

På Hub’en kan de tydeligt mærke, at de studerende har fået øjnene op for innovation og iværksætteri. I dag vejleder de 135 startup teams med i alt 235 studerende. Det er mere end en fordobling på knap fire år og nogle af de projekter, der startede fire år tilbage er i dag succesfulde virksomheder. Som i startup verdenen er det kun en lille brøkdel af alle startups, der overlever. Arbejdet er dog ikke spildt: ”Alle får styrket deres innovative mindset og styrket deres karriereparathed – det er værdifuldt både som ansat og iværksætter,” siger Lynnerup. Hun oplever klart, at de unge iværksættere – succesfulde eller ej – bliver trænet i at have et ”innovativt mindset”, som hun kalder det. Det er kompetencer som fundraising, projektledelse, tidsplanlægning, grundlæggende ”business skills” og måske vigtigst af alt: øget selvtillid.

”At overskride sine egne grænser skaber grobund for selvudvikling. I trygge rammer lærer de at håndtere usikkerheden, det er uvurderligt,” siger hun. Derudover er det alt sammen evner, der er efterspurgte på arbejdsmarkedet, men som man ifølge Lynnerup ikke kan læse sig til.

Kursus der giver ECTS

De studerende kan i samarbejde med SCIENCE Innovation Hub tage et valgfrit kursus på enten 7,5 eller 15 ECTS i form af et projekt uden for kursusregi eller virksomhedsprojekt. Man behøver endda ikke have en konkret startup-idé, siger Lynnerup. Idéudvikling er nemlig en del af processen før de fem workshops. ”Alle kan få gode idéer – og de er oftest bedst, når man brænder for at løse et problem og ikke allerede har lagt sig fast på en bestemt løsning. Og så skal vi på Hub’en nok hjælpe den enkelte med at blive helt skarp på resten.”

Indhold ikke tilgængeligt på grund af cookie-valg

Du kan ikke se indholdet i dette felt på grund af dine cookie-valg.

Klik her for at redigere dine cookie-indstillinger.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Studerende er altid velkommen i SCIENCE Innovation Hub

Ønsker studerende at styrke deres kompetencer inden for innovation og entreprenørskab, eller drømmer de om at starte egen virksomhed, mens de studerer, er de altid velkommen til at booke et møde med os.

Læs mere på SCIENCE Innovation Hubs hjemmeside.