EVU-enhedens virke
I efter- og videreuddannelses-enheden arbejder vi bl.a. med at udvikle skræddersyede efteruddannelsesforløb til virksomheder, foreninger og organisationer med udgangspunkt i samskabelse. Siden enhedens grundlæggelse i 2018 har vi afprøvet vores praksis på mere end 1.000 personer, som har deltaget i et af vores forløb. Gennem tiden har vi bl.a. udviklet forløbene 'Matematik til fyraften - fire inspirationsmøder for gymnasielærere', 'Efteruddannelse i bæredygtighed og grøn omstilling' samt en masse skræddersyede virksomhedsforløb.
I øjeblikket er vi beskæftiget med tre store projekter:
Kompetenceudvikling af SMV'er i Life Science
Projekt: Udvikling af koncept for kompetenceudvikling af SMV'er inden for Life Science med fokus på indhold og fleksibel udbudsform
Impact
Dette projekt har til hensigt at udvikle et skalerbart koncept for kompetenceudvikling for SMV’er inden for den danske Life Science-industri. I projektet vil KU sammen med en række samarbejdspartnere (se nedenfor) kortlægge og segmentere danske SMV'er inden for Life Science-industrien mhp. at opnå overblik over behovene for kompetenceudvikling (indhold). Samtidig vil vi danne overblik over, hvilke formater der bedst tilgodeser
Forløb og omfang
Hvorfor engagere jer i projektet som SMV?
SMV’erne udgør ca. 90% af danske virksomheder, og i Life Science-industrien indtager SMV’erne en helt central rolle ift. udvikling af nye teknologier og produkter. Det viser sig ved, at de rundt regnet står for 26% af patenttagning i Life Science-industrien.
Hvad angår kompetenceudvikling, står industrien over for et akut behov for adgang til kompetencer, der ikke imødekommes tilstrækkeligt. SMV’erne inden for industrien oplever barrierer som begrænset medarbejdertid og økonomi samt manglende overblik over udbuddet af relevant kompetenceudvikling. De udgør altså en minimal del af den traditionelle efter- og videreuddannelse.
Derfor vil vi appellere til, at I som SMV kan melde jer til fokusgruppeinterviews, så vi kan opnå overblik over jeres behov for kompetenceudvikling, der matcher KU’s faglige forskningsområder, samt hvilke formater der bedst tilgodeser SMV’erne ift. den tidsmæssige barriere for medarbejderne. Pba. fokusgruppeinterviewene vil vi nemlig udvikle et koncept for kompetenceudvikling.
Projektets samarbejdspartnere
Projektet består af seks partnere, der tilsammen sikrer et 360-graders perspektiv på behovene for efteruddannelse i danske SMV'er og det tilgængelige efteruddannelses-miljø.
STEM Academy
Projekt: STEM Academy - udvikling og afprøvning af ny uddannelsesmodel for forskningsbaseret efteruddannelse for gymnasielærere inden for STEM
Formål
Gymnasielærerne inden for STEM-fagene efterspørger efter- og videreuddannelse, som er fagligt inspirerende og er af kortere varighed end de eksisterende. Dette vil projektet STEM-Academy imødekomme.
Den overordnede idé med STEM Academy er at udvikle og designe en uddannelsesmodel, der effektivt giver gymnasielærerne et kompetenceløft i form af aktuel og relevant forskningsbaseret viden inden for STEM-fagene. Den teoretiske viden som gymnasielærerne opnår fra eget læringsforløb, skal de omsætte til undervisningsforløb for eleverne. STEM Academy vil også – i samspil mellem gymnasielærere og forskere – udvikle faglige og didaktiske værktøjskasser til brug for undervisningen i de enkelte, relevante fag. Behovet for at bringe ny viden i spil inden for STEM-fagene er nemlig kritisk, hvis vi som samfund skal lykkes med den grønne omstilling og digitaliseringen, og her spiller gymnasierne en central rolle i at inspirere eleverne til en karriere inden for STEM.
Forløb og omfang
Projektet strækker sig over fire faser, fordelt på fire år, med start i april 2023 og slut i april 2027. I løbet af denne periode skal der udvikles seks læringsforløb. Hvert læringsforløb består af tre faglige moduler og ét didaktisk modul af fire timers varighed. Af de seks forløb skal der udvikles fire faglige inden for hhv. fysik, kemi, idræt og matematik, samt to tværfaglige inden for digitalisering og bæredygtighed. Læringsforløbene skal gennemføres rundt i Danmark på værtsgymnasier og på KU. For at få et nationalt sigte vil læringsforløbene blive gennemført tre gange fordelt på Jylland og Sjælland.
Samarbejdspartnere
’Samskabelse’ er nøgleordet i projektet, der skal flytte fokus fra at udvikle for til at udvikle med. STEM Academy gennemføres af SCIENCE Efter- og videreuddannelsesenhed (EVU-enhed), der faciliterer samskabelsen og sikrer aktiv og ligeværdig inddragelse af de forskellige målgrupper. I tæt samarbejde med EVU indgår Institut for Naturfagenes Didaktik, Institut for Matematiske Fag samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning. I samarbejdet indgår også tre samarbejdsgymnasier (Alssundsgymnasiet Sønderborg, Herning Gymnasium og NEXT Sukkertoppen Gymnasium, HTX), fagkonsulenter og faglige foreninger samt andre relevante faglige miljøer på SCIENCE.
Selve uddannelsesmodellen udvikles med inddragelse af fagkonsulenter, faglige foreninger, gymnasielærere, undervisere fra SCIENCE KU samt naturfagsdidaktikere, der skal bidrage til brobygningen mellem forskningen inden for STEM og gymnasielærernes egen undervisning.
Udvikling af samarbejdsmodel for uddannelsessektoren til afdækning af behov for kompetenceudvikling
Projekt: Udvikling af samarbejdsmodel for uddannelsessektoren til afdækning af behovet for kompetenceudvikling/løft af medarbejdergrupper på tværs af uddannelsesniveauer i specifikke brancher.
Formål og impact
Fokus for projektet er at videre- og efteruddanne voksne i arbejde samt kompetenceudvikle medarbejdere på tværs af uddannelsesniveauer. I løbet af projektet er formålet at udvikle en anvendelig og skalerbar samarbejdsmodel, der skal benyttes til at afdække behovet for kompetenceudvikling i de brancher, hvor der er behov. Samtidig skal modellen også afdække, hvordan efteruddannelsen bør designes ift. den specifikke medarbejdergruppe, hvad der vil være det rette format og udbud. Samarbejdsmodellen vil gå på tværs af uddannelsesinstitutioner og niveauer. Gennem samarbejde vil uddannelsesinstitutionerne skabe en større forståelse for hele uddannelsesfødekæden og ’møde’ medarbejderne på deres respektive uddannelsesniveauer.
Effekterne af projektet forventes at være:
- Hurtigere og bedre tilpasning af undervisningsmetoder og indhold i overensstemmelse med skiftende kompetencebehov i en branche eller generelt på arbejdsmarkedet
- Muliggørelse af fælles evalueringsstandarder og kvalitetsprocesser
- Tilrettelæggelse af kompetenceløft med løsninger på tværs af niveauer
- Kompetenceløft
- Sammenkobling af forskning og undervisningspraksis
- Kontinuerlig vidensdeling mellem forskere, undervisere og praktikere
Forløb og omfang
Projektet består af syv aktiviteter, som løber over en samlet projektperiode på 15 måneder, med start d. 1. marts 2024 og afslutning d. 31. maj 2025.
Samarbejdspartnere
Samarbejdskredsen består af seks uddannelsesinstitutioner, fordelt på tre uddannelsesniveauer:
- Professionshøjskoler
- Professionshøjskolen Absalon
- Maskinmesterskolen
- Erhvervsakademier
- Zealand Sjællands Erhvervsakademi
- Universiteter
- Roskilde Universitet
- Københavns Universitet
- Institut for Fødevarevidenskab
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Danmarks Tekniske Universitet