26. juni 2024

Bo Jellesmark Thorsen fortsætter som institutleder

Navne

I de seneste otte år har Bo Jellesmark Thorsen stået i spidsen for Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO) på Københavns Universitet. Sådan bliver det også i de kommende år, da han netop er ansat af dekan Katrine Krogh Andersen.

Bo Jellesmark.
Bo Jellesmark. Foto: Anne Nordentoft

”Jeg er meget glad for, at Bo Jellesmark Thorsen fortsætter som institutleder for IFRO. Dels er han en anerkendt forsker med et vidt forgrenet netværk både i Danmark og internationalt, dels er han en erfaren og strategisk tænkende leder. Den kombination gør ham virkelig velegnet til jobbet som leder af det nok mest samfundsengagerede institut på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet,” siger Katrine Krogh Andersen.

”Ydermere er han en leder, som ikke alene har fokus på eget institut, men også har blikket rettet mod de indsatser, der er til gavn for hele Københavns Universitet.”

Potentiale for endnu mere

I de seneste otte år har Bo Jellesmark Thorsen blandt andet haft fokus på at sikre instituttet en stabil økonomi, voksende forskningshøjde, tiltrække forskningsbevillinger og nye internationale uddannelser, øget forskningsformidling og involvering af instituttets topforskere i centrale udvalg, råd og bestyrelser i Danmark og EU. Men spørger man ham, er der potentiale til endnu mere.

”Vi står et utroligt stærkt sted i dag, og det giver os muligheder, som vores forskningsevaluering pegede på sidste år. Vi skal bruge den mulighed til bl.a. at tage os tid til at tænke, diskutere og derpå fokusere vores forskningsindsats. Det skal løfte flere af vores forskningsmiljøer helt i top internationalt. Vi skal også arbejde med vores samfundsengagement. Den praksis vi har for at engagere os i samfundets udvikling er fremragende. I de kommende år skal vi forædle og professionalisere den praksis, så den bliver en solid kulturel kapital hos os og en model, man kan lære af.”

Bo Jellesmark Thorsen tiltræder 1. august 2024.

Bo Jellesmark
Institutleder, professor