28. juni 2023

Årets Underviser laver kasser der kan rumme alle

Pris

En blændende forståelse for de studerende har gjort Mette Burmølle og hendes kurser på Biologisk Institut på Københavns Universitet ekstremt populære. Nu modtager hun prisen som Årets Underviser på SCIENCE 2023.

Mette Burmølle, årets underviser
Foto: Bettina Illemann Larsen

”Jeg gør meget for at give de studerende en god oplevelse – også når de byder ind med forkerte svar i timerne”

Ordene kommer fra Årets Underviser på SCIENCE 2023, Mette Burmølle. Hendes tilgang til undervisningen har gjort hendes kurser utroligt populære blandt de studerende, der især hylder Mette Burmølle for hendes positive og inkluderende måde at være på.

”Det handler om at skabe et læringsmiljø, hvor de studerende altid tør blande sig og stille spørgsmål. Selvfølgelig er der høje krav, når man går på universitetet, men det må aldrig blive ubehageligt at være her”, siger Mette Burmølle selv om sine undervisningstimer.

Hun underviser i flere kurser på Biologisk Institut på Københavns Universitet, men har gennem en årrække været ansvarlig for kurset ’Almen Mikrobiologi’, som hun hvert år lægger en stor indsats i at forbedre for at gøre det overskueligt og pædagogisk for de studerende.

Hendes filosofi er helt klar. De studerende har de bedste forudsætninger for at lære, når rammerne er trygge, og fejl ikke er forbudt. Det giver nemlig plads til faglig fordybelse, spørgelyst og engagement.

”Jeg ser ingen grund til at være en streng underviser. Jeg er udmærket klar over, at de studerende er pressede, så jeg kommer ingen vegne ved at forværre situationen for dem. Så jeg prøver at vise sympati, gøre klart for dem, hvad vi forventer af dem og give dem redskaberne til at prioritere, så de klarer sig så godt som muligt”

Struktur er nøglen

Det første ord, Mette Burmølle bruger til at beskrive sig selv med, er ’struktureret’. Hun lærer selv bedst ved at putte ting i kasser, så det forsøger hun at give videre til sine studerende. Derudover sørger hun altid for, at hendes kurser er tilrettelagt fra start til slut, så der fra begyndelsen ikke er den mindste tvivl om arbejdsbyrden.

Mette, årets underviser på SCIENCE

”Hvis der ikke er styr på rammerne, hvis man ikke ved, hvad der kommer i morgen, hvor man skal have undervisning eller hvad man skal kunne, så kan man heller ikke have det nødvendige fokus på alt det faglige”, siger hun og fortæller, at hun oplever, at det beroliger selv de mest nervøse studerende.

”Der er flere, der er nervøse for, hvordan kurset kommer til at gå, fordi de blandt andet skal aflevere deres første store opgave, men bagefter kommer mange og siger, at det har været super godt.”

Motiverende at rykke folk

Og det er netop det, der motiverer Mette Burmølle i hendes undervisning. For som hun siger, så er det sjældent mikrobiologien, der står højest på listen, hos de nye biologistuderende, og derfor varmer det ekstra meget, når de faktisk ender med at sætte pris på det.

”Jeg synes det er fedt at åbne deres øjne for mikrobiologi og være med til at rykke dem. Både gennem hele kurset, men også de små gennembrud i de enkelte lektioner. Jeg bliver stolt, når jeg ser studerende, som jeg har været med til at forme og inspirere, komme ud og arbejde med mikrobiologi efterfølgende.”

I indstillingen af Mette Burmølle står der, at hun ”ikke ser forskning og formidling som to adskilte områder og brænder for at knytte teori til praksis for at gøre forskningsbaseret undervisning konkret og relevant”.

Årest underviser 2023, SCIENCE

Og hun slår fast, at hun synes, at undervisning er mindst lige så vigtig som forskning:

”I forskningen går det nogle gange lidt langsomt, før man ændrer verden, men når jeg kigger på, hvor mange mikrobiologer, jeg har fået sendt ud i verden, så synes jeg, det er ret vildt. Jeg føler mig ret privilegeret over at have et arbejde, hvor jeg både kan være så detaljeret, som man er i forskning, og samtidig få den interaktion med de studerende, som jeg så godt kan lide.”

Et godt undervisningsfælleskab

På Sektion for Mikrobiologi på Biologisk Institut på KU har Mette Burmølle et godt undervisningsfællesskab med sine kolleger, som hun ikke tøver med at give en stor del af æren for, at hun er lykkes så godt med sin undervisning ved siden af forskerkarrieren.

Hun er nemlig ikke sikker på, at hun ville være i stand til at holde samme kadence som underviser, hvis ikke hendes kolleger også gik højt op i den del af arbejdet, fortæller hun.

”Hvis jeg var den eneste, der virkeligt gik op i det, tror jeg, det ville være sværere ikke at slække lidt på det. Men vi gør os alle sammen umage og snakker meget om, hvordan vi hele tiden kan forbedre det. Det er vigtigt for mig, at vi alle prioriterer vores undervisning højt.”

OM PRISEN 'ÅRETS UNDERVISER’

• ​​​Formålet med SCIENCE Undervisningspris er at synliggøre betydningen af både den gode undervisning, det gode undervisningsteam og den gode underviser. Alle studerende kan indstille en underviser til prisen. Vinderen udvælges af repræsentanter fra SCIENCE's 24 bacheloruddannelser

• Årets Underviser på SCIENCE modtager 25.000 kr. i personlig hædersgave og 50.000 kr. til videreudvikling af undervisningen i sit undervisningsteam

• Læs mere om prisen her​