Plantedesign på speed

En øvelse for 7.-10. klasse i biologi/bioteknologi.

Forskning i vores madvaner peger på, at der stadig er lang vej til, at de grønne proteiner kommer til at dominere over bøffer og kyllingebryst. En af årsagerne er, at der ikke er planteproteiner nok, som kan konkurrere med smagen af kød. For at dette skal ændres, kræver det nye afgrøder på markerne, der også kan levere den smagsoplevelse, vi forbrugere efterspørger. Eleverne vil undersøge, simulere og spille sig frem til, hvordan man designer perfekte bæredygtige planteafgrøder til et klima under forandring og med masser af velsmagende proteiner. Her lærer de hva’ f**k en bælgfrugts genotype skal ku’.

 

Fagligt fokus

Forløbet har sin primære forankring i biologi og lidt i geografi. De nye planteproteiner er temaet for den aktivitet, som vi tilbyder i Cirkus Naturligvis på Frederiksberg Campus. Her vil eleverne dykke ned undersøgelser af planternes biologi og forædling.

 

Besøget

Når klassen kommer på besøg i Cirkus Naturligvis lokaler på Frederiksberg Campus vil I blive mødt af to formidlere, som vil være sammen med jer igennem hele forløbet.

Efter introduktion og velkomst starter vi op med afsæt i den forberedelse, eleverne har arbejdet med inden besøget. På den måde vil vi kunne allokere langt mere tid til undersøgelser og eksperimenter i laboratorierne.

Eleverne vil i løbet af aktiviteten kunne:

  1. Undersøge forskellige egenskaber hos forskellige afgrødeplanter med og uden bakterierodknolde. Her kan eleverne vælge at fokusere på rødder eller blade og blomster/frø.
  2. Spille brætspil, hvor man vinder ved at fremavle nye plantesorter til det nordiske spisekammer. Desuden kan de booste deres vinderchancer ved at arbejde med digital simulation af vækstprocessen i et virtuelt drivhus.
  3. Arbejde med genetisk forædling af planter i digitale simulationer med fokus på både fænotype og genotypekaraktertræk.
  4. Orientere sig i forskellige dyrkningsmetoder, der kan øge væksthastigheden hos laboratorieplanter, fx væksthus, klimakamre mm..

Begreber:

  • Genotype
  • Fænotype
  • Bæredygtig udvikling
  • Ressourceforbrug
  • Gødning
  • Pesticider
  • Antinæringsstoffer
  • Plantebiologi
  
Elevforberedelse

Som forberedelse til besøget anbefaler vi, at eleverne ser den lille introfilm øverst på siden enten sammen eller i mindre grupper.

Kate nævner i starten af filmen, at vi får det meste af vores plantebaserede næring fra relativt få afgrøder. Udover de nævnte, hvor mange kan eleverne så selv komme på, og hvor mange af dem dyrkes så på vores egne breddegrader?

Det er også en mulighed at arbejde med at reflektere over, hvor mange begreber de stødte på, og få lavet deres egen liste med forklaringer.