SCIENCE er en aktiv del af vildt naturgenopretningsprojekt
Biodiversitetsprojektet Vildmarken mangedobler aktiviteten og det samme gør SCIENCE til gavn for både studerende og forskning
Den grønbrogede tudse, den lakrøde møgbille og ikke mindst den lyserøde mose-troldurt.
SCIENCE er allerede i godt selskab i samarbejdet med biodiversitetsprojektet Vildmarken Saksfjed, og der kommer med garanti flere interessante gæster til, når Vildmarken udvider aktiviteterne med tre nye, store landområder på Sjælland og i Jylland, hvor naturgenopretning er i fokus.
Andreas de Neergaard, der er prodekan for uddannelse SCIENCE ser frem til de muligheder, som Vildmarken skaber for Københavns Universitet – særligt med fokus på koblingen mellem forskning og praksis:
”Samarbejdet giver vores studerende og kommende forskere en unik mulighed for at følge og undersøge nogle af de mest spændende initiativer inden for biodiversitet og naturgenopretning. Det skaber ideelle rammer for ekskursioner og feltarbejde – noget, de studerende både værdsætter og fagligt styrkes af. Det vil løfte både vores uddannelser og forskning på SCIENCE”, siger Andreas de Neergaard.
Hempel Fonden, der finansierer Vildmarken, ejer allerede Saksfjed Vildmark på Lolland og har købt Molslaboratoriet og Nørholm Gods i Jylland og Asnæs-halvøen på Sjælland, hvor der skal oprettes flere vildmarker.
”Med Vildmarken skaber vi en ny ambitiøs ramme, hvor forskning, undervisning og praksis går hånd i hånd. Målet er at udvikle og afprøve løsninger, der kan sætte nye standarder for naturgenopretning i Danmark – og samtidig bidrage til den internationale udvikling på området,” siger Thor Hjarsen, projektchef i Hempel Fonden.
Vildmarkens formål
- Udvikle og gennemføre store cases på naturgenopretning med rewilding som metode i samarbejde med blandt andet forskere
- Understøtte forskere og studerende i at bidrage til de bedste løsninger ved blandt andet at stille vores arealer og faciliteter til deres rådighed
- Understøtte, at rewildingprojekter i Danmark og EU forbindes og lærer af hinanden
- Formidle viden om løsninger og evidens for, hvad der virker til lodsejere, naturforvaltere og andre vigtige beslutningstagere
- Inspirere til nye projekter og større forståelse for naturen hos især børn og unge gennem ny og innovativ formidling og undervisning
Kontakt
Andreas de Neergaard,
Prodekan for Uddannelse, Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet,
adn@science.ku.dk
Mikkel Andreas Beck,
Kommunikationsrådgiver,
mb@adm.ku.dk