16. august 2023

Her er der størst chance for at cykle i tørvejr

VEJR

Bor du i Hellerup, har du 25% større risiko for at cykle i regnvejr, end hvis du stiger på jernhesten i Ishøj. To forskere fra Københavns Universitet og DTU har kigget nærmere på, hvor og hvornår det regner mest i Københavnsområdet.

Foto: Getty Images

Er du en af dem, der tænker, at det næsten altid regner, når du cykler til arbejde? Så tager du fejl. I Københavnsområdet er der faktisk kun 6% risiko for, at du bliver ramt af regn, når du bevæger dig rundt på gader og veje. For i gennemsnit er der tørvejr i hovedstaden hele 94% af tiden hen over året. Det viser regnmålerdata, som lektor Ole Fryd fra Københavns Universitet og lektor Roland Löwe fra DTU har analyseret.

”Det er ikke så slemt, som mange måske tror. Hvis man cykler på arbejde hver dag, vil man statistisk set kun cykle i regnvejr én dag om måneden, mens man resten af tiden vil køre i tørvejr,” siger Ole Fryd.

Men det er ikke lige meget, hvor og hvornår man hopper på den tohjulede i hovedstadsområdet.

”Har man det stramt med regnvejr, er det værste, man kan gøre, at cykle hjem fra tennis i Gentofte ved 20-tiden i oktober, mens det bedste, man kan gøre, er at cykle ned og se solopgangen tidligt om morgenen ved Køge Bugt Strandpark i april måned,” siger Ole Fryd.

Han og Roland Löwe har analyseret seks års regnmålerdata fra 35 officielle målestationer i Storkøbenhavn. Og dataene afslører markante statistiske forskelle på tværs af hovedstadsområdet.

”Vores analyse viser, at der er 25% større sandsynlighed for, at det regner på dig i Hellerup og Gentofte-området, end der er, hvis du befinder dig på Vestegnen, fx i Ishøj eller Høje Taastrup”, siger Roland Löwe.

Procent timer med regn fordelt geografisk.

Mød tidligt og gå tidligt

Ud over de geografiske forskelle på tværs af Storkøbenhavn, er der også betydelige variationer i løbet af døgnet, fortæller han:

”Situationen er bedst for postbude og skraldemænd. Du skal nemlig meget tidligt afsted, hvis du vil være relativt sikker på at komme tørskoet på arbejde. Det er også bedre at møde ind kl. 8 end kl. 9 og at have fri kl. 15 frem for kl. 16. Værst ser det ud mellem 20 og 21 om aftenen, hvor det statistisk set regner mest. Det er måske meget heldigt for børnefamilierne, der kan putte ungerne til den beroligende lyd af silende regn.”

Regn fordelt over døgnet
Figuren viser sandsynlighed for regn i forskellige timer af døgnet.

Ser man på, hvordan regnen fordeler sig hen over året, er oktober den værste cykelmåned:

”Vi oplever tit, at det kan være irriterende at cykle i efteråret. Og det har noget på sig. Faktisk er der fire gange større risiko for at blive våd i myldretiden i oktober, end der er i april, som er de måneder med henholdsvis størst og mindst sandsynlighed for at cykle i en byge. Det forklarer nok, hvorfor vi er lidt småsure i efteråret,” siger Ole Fryd.

Forskerne gør opmærksom på, at der ikke er tale om et decideret forskningsprojekt, men blot en forholdsvis hurtig analyse, som de lavede ’for sjov’.

”Jeg får tit spørgsmålet fra studerende om, hvor tit det egentlig regner i Danmark. Man kan godt finde tal på, hvor kraftigt det regner, men for almindelige mennesker er der ingen nemt tilgængelig viden om hvor ofte. Derfor satte Roland og jeg os sammen og begyndte at regne på det under en bustur hjem fra en workshop i Jylland,” siger Ole Fryd.

Roland Löwe supplerer:

”Det her var mest for sjov, og det er klart, at man kan lave en grundigere analyse, der strækker sig over en længere årrække og måske er endnu mere præcis. Men det er et godt groft bud på, hvordan de overordnede regnvejrsmønstre i hovedstadsområdet ser ud,” slutter Roland Löwe.

Regn fordelt hen over året
Sandsynlighed for at cykle i regn i myldretiden (mellem 7 og 9 og mellem kl. 15 og 18) i de forskellige måneder.

KONTAKT:

Ole Fryd