22. februar 2022

Ny robot hjælper mejerister med at lave havarti og danbo

Robotteknologi

Verdens første osterobot har set dagens lys og hjælper netop nu et dansk mejeri med at kvalitetssikre sine oste. Robotten kan spare mejeristerne tid og penge og kan også bidrage til en mere bæredygtig produktion på sigt, lyder det fra en KU-forsker bag opfindelsen.

Foto fra et Mejeri
Foto: Wikimedia Commons

På Arlas ostemejeri i Taulov ved Fredericia har de kittelklædte mejerister fået selskab af en sølvskinnende og rødøjet kollega: en robot, der hjælper dem i deres arbejde med at lave de lækreste havarti-, danbo- og maribo-oste.

Robotten gennemlyser ostene med nærinfrarødt lys gennem to tynde metalrør, der stikkes direkte ind den bløde ostemasse. Lyset sender nogle bølgelængder tilbage, som bliver lagret som information om osten på en computer.

”Ved at analysere lyset kan vi kortlægge ostens kemiske fingeraftryk – bl.a. dens indhold af eksempelvis fedt, protein og kulhydrat. På den måde kan vi hele tiden se, om ostene lever op til mejeriets standarder for kvalitet i forhold til sikkerhed, tekstur og smag,” forklarer Klavs Martin Sørensen, der er lektor på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.

Sammen med Arla, Miljøministeriet og Mejeribrugets Forsknings Fond har han udviklet robotten, der skal sikre, at kvalitet og smag på ostene er i top.

”Robotten er helt unik, fordi den monitorerer hver enkelt ost på et meget tidligt stadie i processen. Den kan på få sekunder give mejeristerne besked om, at noget ser forkert ud, og hvordan de for eksempel skal justere ostens opskrift sådan så osten bliver perfekt igen. Det har vi ikke kunnet overvåge før, så robotten er den første af sin slags og er en helt ny måde at arbejde med digital fødevareproduktion på,” siger Klavs Martin Sørensen.

Foto af Klavs Martin Sørensen med osterobotten.
Foto af Klavs Martin Sørensen med osterobotten. Af: Anders Fjeldberg

Kan fange fejl, før det er for sent

Hidtil har kvalitetskontrollen af ostene beroet på enkelte stikprøver af et helt parti af oste sammen med mejeristernes fine næser og deres føling med, hvordan ostens konsistens bør være.

Men osterobotten giver nu mejeristerne mulighed for løbende at hente information om ostenes tilstand og kvalitet, hvilket kan spare dem både tid og penge.

”Mejeristerne er glade for robotten, fordi de nu vil få en makker, der kan hjælpe dem med at fange eventuelle fejl i opløbet i stedet for i slutningen af processen, som det ellers foregår nu. De er også glade for al den data fra robotten, som de kan bruge til at forbedre osteproduktionen. Robotten kan aldrig erstatte mejeristerne, men den vil blive et uundværligt værktøj for dem,” uddyber Klavs Martin Sørensen.

Vil lave ’grønne’ oste

Udover at robotten kan hjælpe med at sikre ostens kvalitet, kan den også bruges til at undersøge forskellige bæredygtige produktionsmetoder.

”Vi kan snart begynde at teste, om man kan bruge mindre vand eller genbruge noget af vandet fra tidligere oste i produktionen. Og her kan robotten hjælpe os med at afgøre, hvor meget vand, vi kan spare uden at gå på kompromis med kvalitet og smag,” siger Klavs Martin Sørensen.

Han tilføjer, at vi også i princippet vil kunne bruge robotten til at teste andre typer fødevarer, eksempelvis kød, frugt eller brød.

Indtil videre er robotten kun blevet testet på Taulov Mejeri i tre måneder, men den vil være klar til at blive implementeret på flere virksomheder om cirka et år, gætter Klavs Martin Sørensen, der fortæller, at han allerede har fået henvendelser fra interesserede virksomheder.

Klavs Martin Sørensen
Lektor