5. august 2021

I fremtidens pandemier kan du kramme dine venner via din computer

Teknologi

I et nyskabende forskningsprojekt vil forskere fra blandt andet Københavns Universitet udvikle en ny teknologi som kan give os oplevelsen af at blive krammet og kærtegnet, selvom vi ikke er fysisk sammen med andre mennesker.

Kvinde og mand giver hinanden et kram
I et nyt forskningsprojekt vil forskerne skabe fornemmelser af berøring ved hjælp af ultralydsbølger og kunstig intelligens. Håbet er, at den vil komme mennesker på afstand til gode eller for eksempel gøre digitale spil- og shoppingoplevelser bedre. Foto: Shutterstuck

De fleste af os plejede at tage det for givet – at kunne give vores gode venner og familie et kram når vi mødes, at kunne stimle sammen til en god koncert og at kunne give en high-five til kollegaen.

Corona-pandemien har mindet os om, hvor vigtig fysisk berøring mellem os mennesker er for vores mentale velvære. På længere sigt kan hudsult ligefrem lede til stress og depression.

Men i fremtidens pandemier, eller i andre situationer hvor vi ikke kan være fysisk sammen med vores familie, venner eller kollegaer, vil en helt ny teknologi kunne tilfredsstille noget af vores fundamentale behov for berøring.

Et nyt forskningsprojekt med støtte fra EU ved navn TOUCHLESS skal nemlig udvikle en teknologi, som gør det muligt at føle berøring mellem mennesker, uden de er fysisk til stede sammen. Teknologien skal med andre ord give os oplevelsen af, at vi bliver aet og krammet, selvom vi i virkeligheden ikke bliver det.

- Det, du vil kunne mærke, er ultralydsbølger, som din computer eller telefon sender ud mod din hud. Gennem disse ultralydsbølger kan vi skabe ret komplekse og forskelligartede fornemmelser af berøring, forklarer Joanna Bergström, adjunkt på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, og fortsætter:

- Denne form for teknologi eksisterer i dag kun i en begrænset form, til at skabe det vi kalder funktionel berøring. Det er for eksempel, at du kan trykke på knapper ”i luften” fremfor en fysisk knap. Med TOUCHLESS-projektet er vi interesseret i at udvikle social berøring og samtidig undersøge, hvilke typer af berøring der er mulige at genskabe.

Vigtigt at kunne styre det selv

Joanna Bergström påpeger, at det bliver centralt at udvikle en løsning som gør, at brugerne selv kan styre, om de vil føle berøringen eller ej.

- Hvis vi forestiller os, at det bliver muligt at sende kærtegn via en dating-app, skal brugerne naturligvis selv kunne være herre over deres egne grænser. Hvordan vi kan opnå det, er også en af de ting, vi er i gang med at undersøge.

Når teknologien er færdigudviklet, vil den kunne forbedre virtuelle sociale interaktioner radikalt. I en global verden, hvor mange mennesker samarbejder digitalt på tværs af landegrænser eller bosætter sig i andre lande end deres hjemland, vil berøringsteknologien forbinde os i højere grad end de videochatprogrammer, vi kender i dag.

- Men man kan også forestille sig andre digitale anvendelsesområder, hvor elementer fra den fysiske oplevelse på nuværende tidspunkt går tabt. Det gælder for eksempel online shopping. Her vil teknologien kunne bruges til at brugeren kan føle kvaliteten af de varer, som han eller hun overvejer at købe, siger Joanna Bergström.

Joanna Bergström
Tenure track adjunkt