27. august 2021

Ekspedition i Arktis tog uventet drejning: Opdagede den nordligste ø i verden

Arktis

På en ekspedition i det nordlige Grønland med deltagelse af forskere fra Københavns Universitet, opdagede forskerne ved en tilfældighed en ny ø, som viser sig at være den nordligste ø i verden. Opdagelsen udvider i princippet Grønlands og Rigsfællesskabets territorium.

Ny ø
Øen består primært af små knolde med mudder og moræne. Den kan være resultatet af en større storm, der med havets hjælp gradvist har skubbet materiale fra havbunden sammen. Foto: Morten Rasch

Forskere fra Københavns Universitet fik sig noget af en overraskelse, da de sammen med en større ekspedition i juli besøgte det, de troede var verdens hidtil nordligst registrerede ø, Oodaaq Ø, i det nordlige Grønland for at indsamle prøver fra den meget ekstreme og afsides beliggende natur, som findes på de kanter. De viste sig i stedet at være landet på en ny ø, som ligger endnu længere mod Nord.

Øen, der endnu ikke har fået et officielt navn, ligger 780 meter nord for Oodaaq, som ligger i samme område, sammen med verdens nordligste landfaste punkt Kap Morris Jesup i Grønland. Den nyopdagede ø er cirka 30 gange 60 meter i størrelsen og hæver sig omkring tre til fire meter over havoverfladen.

”Vi var overbeviste om, at den ø, vi stod på, var Oodaaq Ø, som hidtil har været registreret som verdens nordligste ø. Men da jeg efterfølgende lægger billeder af øen og koordinaterne ud på de sociale medier, er der en række amerikanske ø-jægere, der går amok og siger, at det ikke kan passe,” fortæller ekspeditionsleder Morten Rasch fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet.

Kort over placering af øen
Øen er placeret ud for Grønlands nordligste landfaste punkt Kap Morris Jesup. Grafik: Frans Wej Petersen.

En skrøbelig udvidelse af Rigsfælleskabets territorium

Ø-jægere eller ’island hunters’ er eventyrere, der som hobby leder efter ukendte øer. Og deres kommentarer på sociale medier fik Morten Rasch og det øvrige ekspeditionshold til at kontakte en ekspert på DTU.

”Sammen med DTU bliver vi opmærksomme på, at der har været en fejl på min GPS, der har gjort, at vi troede, vi stod på Oodaaq Ø. Men i virkeligheden har vi fundet en ny ø længere mod Nord, så vi udvider altså kongeriget en lille smule med opdagelsen,” siger Morten Rasch.

Dette blev ved nærmere gennemgang også bekræftet af GPS’en i den helikopter, som gruppen brugte til at komme til øen.

Ifølge Morten Rasch består øen primært af små knolde med mudder og moræne. Den kan være resultatet af en større storm, der med havets hjælp gradvist har skubbet materiale fra havbunden sammen, indtil øen er blevet dannet.

Øen går formentlig under betegnelsen ”kortlivede øer”, og derfor ved han heller ikke, hvor permanent udvidelsen af Grønland og Rigsfællesskabet egentlig er.

”Ingen ved hvor længe, den bliver liggende. Den kan i princippet forsvinde igen, når en ny, kraftig storm rammer,” siger han.

Størrelsesforhold
Øen måler ca. 30 gange 60 meter, hvilket gør den ca. lige så stor som en fjerdedel af en fodboldbane. Grafik: Frans Wej Petersen.

Morten Rasch (befinder sig i Grønland)
PhD, Videnskabelig leder, Arktisk Station
Institut for Geovidenskab- og Naturforvaltning