Planternes solfaktor

Introduktion

Har du tænkt over, hvordan planter beskytter sig mod solens stråler, når de hverken kan bevæge sig eller bruge solcreme? UV-stråling kan være skadelig for både mennesker og planter ved høje doser. Men i modsætning til mennesker, som kan bruge solcreme og søge skygge, kan planter ikke tage sådanne forholdsregler. Hvordan overlever de solens stråler, som de samtidig er afhængige af? Og kan vi udvikle bedre solcreme baseret på planters beskyttelsesmekanismer, eller kan vi finde måder, hvorpå planter kan udnytte UV-stråling i stedet for at tage skade? Disse spørgsmål bliver bl.a. undersøgt af forskere på Københavns Universitet og i dette undervisningsforløb.

Besøget

Når vi kommer på besøg på jeres skole, vil det være sammen med to formidlere, som vil være sammen jeres klasse(r) igennem hele forløbet. Forløbet varer 2 ½ time.

Efter en kort introduktion starter vi op med afsæt i den forberedelse, som elever har arbejdet med inden besøget igennem diskuterende spørgsmål for at sætte dem i gang og forberede dem bedst til de praktiske. På den måde kan vi allokere langt mere tid til undersøgelser og eksperimenter.

Eleverne vil være inddelt i små hold og i løbet af aktiviteten skulle:

  • Arbejde med en forskellige undersøgelsesmetoder i et tema:
    • I temaet er der fokus på planterne naturlige beskyttelse imod sollys, og hvilken relation det har til dens klima. Der benyttes kemisk forsøg, geografisk undersøgelsesmetode og udregning af solfaktor, samt perspektivering til mennesker.
  • Arbejde systematisk og opsamle data og visualisere det på en anden måde.
  • Fortolke et svar ud af fra dataen og perspektivere det til noget aktuelt.

Inden besøget 

For at klassen får mest muligt ud af besøget, forventes det, at forberedelsesmaterialet er gennemgået i klassen.  

Hent forberedelsesmaterialet her.

Vigtigt at de implicerede lærere er opmærksomme på: 

  • At en lærer er til stede under undervisningen.
  • At lærerne på forhånd har inddelt eleverne i maks. 10 grupper af 2-3 elever.
  • At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet, i dette tilfælde: Projektor og lærred til projektor.
  • MEGET VIGTIGT: At lærerne skaffer enten et Naturfagslokale, et hjemkundskab lokale eller helst 2 lokaler med adgang til vaske, vand og stikkontakter.
  • At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejde. 

 

Efter besøget 

Vi tilstræber, at hver elev bliver udfordret fagligt og bliver introduceret til nogle af kerneområderne indenfor tværfaglige  naturvidenskabelige fag: biologi, kemi, geografi og fysik. Efter besøget opfordrer vi til at gennemgå efterbehandlingsmaterialet. Vi håber også, at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse. 

Husk udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtigt for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.