Danmark rundt på cykel - et forløb i kombinatorik
Introduktion
Hvor mange måder er det muligt at bygge en cykel på, hvis man har et bestemt antal dele, og hvor mange forskellige måder kan man kombinere en lås? Hvordan kan man (næsten) altid sikre sig selv sejren i diverse spil? Livet er fyldt med mange svære spørgsmål, og kombinatorik spiller en meget større rolle for vores hverdag end man tror. Den gemmer sig i alt fra kodning til statistik og sandsynlighed. I dette forløb introducerer vi kombinatorik på en sjov og lærerig måde, hvor alle kan følge med.
Fagligt fokus
I dette matematikforløb får eleverne mulighed for at eksperimentere og undersøge elementer inden for kombinatorik. Målet med forløbet er, at eleverne får en introduktion til kombinatorik og bliver fortrolige med begreber så som tælletræer. Forløbet er derfor oplagt at have i starten af et længere forløb med sandsynlighed og statistik.
Foruden dette vil forløbet også introducere en ny gren af matematikken, og dermed lægge fokus på, hvor alsidigt matematik er som felt. Dette skal motivere eleverne til en fremtidig glæde for det matematiske.
Besøget
Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2,5 time (inkl. Pauser) og er overordnet delt op i tre dele, hvor eleverne primært arbejder i grupper og undersøger nogle spørgsmål om kombinatorik, hvor de til sidst skal spille et spil, hvor de skal bruge viden om kombinatorik.
Inden besøget
For at klassen får mest muligt ud af besøget, forventes det, at forberedelsesmaterialet er gennemgået i klassen.
Det er vigtigt at de involverede lærere er opmærksomme på:
- At en lærer er til stede under hele undervisningen.
- At lærerne på forhånd har inddelt eleverne i maks. 10 grupper af 2-3 elever.
- At lærerne sørger for, at de nødvendige materialer er fremskaffet eller til stede. I dette tilfælde gælder det: projektor og lærred til projektor.
- At lærerne i øvrigt meget gerne må deltage aktivt under gruppearbejdet.
Efter besøget
Vi tilstræber os efter, at hver elev bliver udfordret fagligt og introduceret til nogle af kerneområderne inden for natur og teknologi. Vi håber også, at du som lærer vil hjælpe elever med at finde yderligere inspirerende materiale, hvis en elev viser interesse.
Husk at udfylde det elektroniske mailudsendte evalueringsskema. Din mening er vigtig for os, så vi kan gøre vores tilbud endnu bedre.