27. oktober 2022

Vinder-idé gør det muligt at sende beskeder offline

Innovation og entreprenørskabspris til studerende

I konfliktsituationer eller katastrofer kan internet og mobilnetværk hurtigt forsvinde. Men nu har en datalogistuderende fra SCIENCE gjort det muligt at sende beskeder fra mobiltelefoner der er offline. SCIENCE I&E-pris for studerende 2022 går til…

Kasper Munch Jensen vandt SCIENCE I&E pris
Kasper Munch Jensen vandt SCIENCE I&E pris, som blev overrakt af dekan på fakultetet Katrine Krogh Andersen

På Digital Tech Summit i Bella Center, hvor SCIENCE I&E-pris i år blev overrakt, var konferencens helt store tema: "Building European Tech Resilience". Det kunne nok ikke være meget mere relevant i forhold til årets vinder af I&E-prisen for studerende. For det er lige netop dét hans opfindelse gør – ruster vores kommunikationsteknologi imod nogle af de helt store kriser.

SCIENCE Innovations- og Entreprenørskabspris for studerende 2022 går til datalogistuderende, Kasper Munch Jensen.

Kasper har udviklet en 'instant messaging' app - dIM Chat - der hverken kræver mobilnetværk eller internetadgang for at fungere. Idéen bygger på mobiltelefoners bluetooth-teknologi, som har et lavenergi-mode, hvor rækkevidden er op til 100 m. Hvis nok brugere i et område har installeret app'en, etableres et offline netværk, som kan være særligt nyttigt i konfliktsituationer eller katastrofer. App'en kan downloades til iPhone, og kildekoden er open source for at sikre gennemsigtighed og kvaliteten af softwaren.

En simpel idé med gigantisk gennemslagskraft

Prisen blev overrakt af dekanen, der var tydeligt begejstret:

"dIM chat er innovation, når det er bedst", sagde Katrine Krogh Andersen inden hun overrakte Kasper et rejsestipendium på 20.000 DKK, som han nu kan bruge på besøge et af Danmarks syv innovationscentre i Silicon Valley, Boston, München, Seoul, Tel Aviv, Shanghai og Bangalore.

Bedømmelsespanelet gav, ifølge Katrine Krogh Andersen, også dIM chat en overvældende lovprisning med på vejen. Panelet, som bestod af repræsentanter fra Chr.Hansen, Arla Foods, Lundbeck, Finansministeriet og sidste års vinder af I&E-prisen, lagde især vægt på, at Kasper har brugt sin viden til at omdanne et simpelt produkt til en relevant løsning med meget stor gennemslagskraft.​

Bedømmelsespanelets særligt fremhævede

Udover vinderen fremhævede bedømmelsespanelet yderligere to spændende projekter.

GRØNJakob Fritzbøger Christensen, studerende på Geografi og Geoinformatik, Natascha Björnholt Henriksen studerende på Naturressourcer og Maria Stadil Ekstrand studerende på Klimaforandringer, m.fl.

Om idéen:​ GRØN producerer undervisningsmateriale og kommunikationskampagner for at hjælpe borgere med at ændre adfærd og skabe incitamenter til politikerne. GRØN har på kort tid skabt en organisation hvor de kommer ud til mange hundredetusinde mennesker i Danmark og globalt.

Blue Behavior: Marcus Andersen og Yang Guo, studerende på Fødevare- og ressourceøkonomi.

Om idéen: Idéen går ud på, at anvende 'machine learning' til at modvirke fx ulovligt fiskeri og andre miljølovovertrædelser. Særligt ved at se på adfærdsdata fra fiskefartøjer, kan det forudsiges med en højere sikkerhed, hvem og hvor der begås ulovligheder.​

Fotos er taget af: Josefine Madsen