21. august 2018

Christian Ritz om Project in Practice i egen idé: ”Det har manglet!”

Dorthe M. Lynnerup

Studieleder ved Human Ernæring, Christian Ritz, deler ud af sine erfaringer som vejleder i forløbet Project in Practice, der lader iderige studerende afprøve deres indre entreprenør. Ifølge Christian giver forløbet mulighed for, at studerende kan udvikle sig på helt nye områder, ligesom det har givet ham selv stof til eftertanke.

Af Julie Lykke-Nedergaard & Lisa Svane Baltzer Parsberg, SCIENCE Erhverv & Myndighed

Christian Ritz har som vejleder i forløbet ”Project in Practice” ikke kun hjulpet studerende med at bryde grænser og opnå ny praktisk erfaring. Han har selv fået noget tænke over, og med egne ord har forløbet åbnet hans blik for ”nye perspektiver i uddannelsen”.

Project in Practice forløbet har Christian Ritz og leder af SCIENCE Innovation Hub, Dorthe M. Lynnerup, planlagt i fællesskab. Hver uge har de studerende haft møder med Dorthe, hvor de har fået sparring og inspiration til at tænke i kundebehov og konceptudvikling og tilegnet sig forskellige metoder til forretningsudvikling. Undervejs har de studerende haft faste pladser i SCIENCE Innovation Hub – kontorfællesskabet for studerende iværksættere.

”Forløbet har værdi for mig og særligt fremadrettet – det giver stof til eftertanke,” siger han og uddyber: ”Det inspirerer til, hvordan vi kan gøre flere studerende klar til arbejdsmarkedet.”

PIP forløbet går ud på, at de studerende er i virksomhedspraktik i egen idé. Det betyder, at de studerende arbejder på et projekt, som de brænder for at afprøve uden for universitetets murer. Kun fantasien sætter grænser. Christian Ritz vejledte to studerende i Human Ernæring, og han oplevede, at de to entreprenørspirer rykkede sig på områder, der normalt ligger uden for rammerne af undervisningen på Universitetet.

”De studerende møder nye udfordringer, fordi Project in Practice fordrer netværkskompetencer og opsøgende arbejde,” siger Christian og forklarer: ”Det giver nogle nye sociale kompetencer.”

Derudover får de studerende mulighed for stikke næsen inden for i det danske iværksættermiljø og sondere terrænet. Særligt udenlandske studerende kan have en fordel af at tage en føler på det danske erhvervsmiljø, bemærker Christian Ritz. De kender måske mindre til de danske systemer og kan i særlig grad drage fordel af at lære om det danske erhvervsliv og samfund. Han understreger desuden, at alle studerende via forløbet kan få ”netværk, viden og værktøjer, der kan hjælpe dem i job efter endt uddannelse.”

Pensumlisten bliver i skuffen

Som Project in Practice-vejleder bed Christian mærke i, at han havde en markant anderledes rolle end når han underviser et hold studerende i auditoriet eller vejleder en studerende i et specialeprojekt. I modsætning til hans erfaring med underviserrollen vidste han aldrig præcis, hvad ”pensum” var i Project in Practice-forløbet, eller hvordan processen ville udvikle sig.

”De studerende har virkelig gjort en stor indsats selv for at komme videre, og de har løbende taget alle udfordringer op […] Det har virkelig været anderledes end almindelig undervisning, hvor en underviser har forberedt forelæsninger og udvalgt materiale, der skal gennemgås,” forklarer Christian Ritz.

Han havde en positiv oplevelse med, at de studerende havde frie rammer til at ”gå på opdagelse i deres projekter”, og han var mest af alt til rådighed på sidelinjen, hvis de studerende havde brug for råd.

Project in Practice giver mulighed for at sætte studerendes faglighed og energi i spil og udvikle dem, der efterspørger noget ”ud over det boglige”, mener Christian Ritz og fortsætter: ”Det har manglet!”

Christian opfordrer andre undervisere til at kaste sig ud i at vejlede Project in Practice-forløb: ”Det tilføjer endnu en facet til uddannelsen - uden at man behøver at ændre radikalt ved uddannelsens struktur,” siger han og tilføjer, at nogle gevinster først viser sig sent i processen: ”Det kan være, at underviserne først rigtig kan se værdien, når de har været gennem forløbet.”

Christian Ritz glæder sig til at følge de Project in Practice-studerende og er spændt på fremtiden: ”Hvor ender de? Bliver de entreprenører? Får de arbejde? Har Project in Practice gjort en forskel?” filosoferer han.

Er du interesseret i at vejlede studerende i Project In Practice?

Hvis du er interesseret i at høre mere om Project in Practice, eller ønsker du selv at give dine studerende mulighed for at teste deres ideer til forretning af i akademiske rammer?

Så kontakt Dorthe M. Lynnerup på dml@science.ku.dk eller kig forbi SCIENCE Innovation Hub hver tirsdag kl. 15-17, hvor vi slår dørene op for nysgerrige sjæle – studerende, undervisere eller samarbejdspartnere.

Læs mere om SCIENCE Innovation Hub her.