Climap

Niels and Thomas from the startup Climap

Startup virksomheden Climap er startet af Thomas og Niels, der begge læser datalogi ved Københavns Universitet. Vi har stillet dem fem hurtige spørgsmål.

1. Hvad går jeres start-up ud på?

Climap er en teknisk løsning, der analyserer fødevarebutikkers madvarer for at sammenligne priser og estimere CO2-aftryk med det formål at gøre forbrugerne klogere på deres indkøbsvaner. Derudover består en del af løsningen af en kompensationsmodel, der bygger på at hver forbruger via deres estimerede CO2-aftryk, kan kompensere for den CO2 deres madindkøb bidrager til. Det smalle beløb forbrugerne kan betale i kompensation vil f.eks. blive brugt på grønne projekter såsom investering i grøn energi, beplantning af træer eller forskning.

 2. Hvordan (og hvornår) fik I ideen? 

I sommeren 2019 satte vi os for at arbejde på et fritidsprojekt, hvorfra ideen om Climap udsprang. I efteråret 2019 påbegyndte vi vores bachelorprojekt, hvor vi i samarbejde med vores vejleder, Anders Lassen, skabte nogle rammer og mål for hvad og hvordan vi kunne skrive bachelor om vores idé. Vi havde i grove træk fundet frem til nogle funktioner vi ønskede at implementere på baggrund af den data, som vi havde adgang til gennem COOP.

Det originale formål var bl.a. at en forbruger kunne angive en indkøbsliste og ud fra dette få forslag til hvilken butik, indenfor en given radius, han/hun skulle gå til at for at få alle sine indkøb til færrest mulige penge. Undervejs i forløbet valgte vi dog at fokusere på CO2-aftryk og klima, da vi begge brænder for det.

3. Hvad er jeres vision?

Visionen er at få bygget en pålidelig CO2-kompensationsmodel, der gør det muligt for os alle at deltage i en grøn omstilling. På sigt er forhåbningen at brugerne af vores løsning vil kunne få et afkast af deres investeringer samtidig med at de bidrager til den grønne omstilling.

 4. Hvad har I fået ud af at blive en del af Hub'en?

Som datalogi studerende har vores uddannelse forberedt os på det tekniske aspekt af produktudviklingen. Som team havde vi dog ikke den store indsigt i forretningsudvikling, hvorfor hubben var et godt match. Vores projekt var i starten meget datalogisk, med fokus på dataanalyse - både indsamling, behandling og gengivelse af den behandlede data.

For at udvikle vores kompetencer inden for forretningsudvikling af en start-up, valgte vi at deltage i Science hub'ens PIP forløb. Vi tog forløbet sideløbende med udviklingen af vores bachelorprojekt, hvilket kunne lade sig gøre, da vi havde fuldtid til projektet. Under dette forløb arbejdede vi bl.a. med;

  • Business model canvas
  • Interview og markedsanalyse
  • Formulering og pitching af forretningsidé
  • Budgettering og vækstprojektering
  • Hvor og hvordan man søger legater
  • Hvordan man bedst fremlægger sin ide for potentielle investorer
  • Sparring og idéudvikling

Efter vores forløb med Science hubben var vores ide gået fra at være en løst defineret fritids idé til at have fået en klarere retning med værktøjer til hvordan man kunne tage sin idé fra drøm til succes. At lære om forretningssiden gjorde at vi bedre kunne prioritere vores arbejde og sørge for at der var en balance mellem teknisk nørderi og forretning.

5. Hvor langt er I, og hvad er næste skridt?

Vi har siden afslutningen af forløbet fortsat været en del af hubben, hvor vi løbende har fået sparring fra forretningsudvikler og fortsat udviklet på vores produkt. Vores næste skridt er at indgå i et samarbejde med nogle til at hjælpe os med at forbedre prototypen samt at søge legater. Vi er i den anledning også i gang med at diskutere et potentielt samarbejde med en anden hub virksomhed, der har andre kvalifikationer, som ville være et godt match til vores profil. Hvem ved hvad fremtiden bringer?

Du kan kontakte Thomas på mail her og Niels på mail her