29. januar 2020

Spil kan få børn til at spise mere frugt og grønt

spiseadfærd

Man kan få børn til at spise større mængder frugt og grøntsager ved hjælp af såvel brætspil, kortspil som computerspil. Omvendt kan spil også få børn til at spise flere usunde snacks. Det konkluderer forskere fra Københavns Universitet, som har undersøgt om spil kan ændre børns spiseadfærd.

Dreng holder en gaffel med broccoli og kigger skeptisk på grøntsagen
Spil kan øge børns indtag af frugt og grøntsager, viser forskningen på området (Getty Images)

Knapt 4 ud af 10 danske børn spiser den anbefalede mængde frugt og grønt om dagen. Men det tyder på, at børn måske kan spille sig til sundere madvaner. Spil udviklet til formålet – hvad enten det er computerspil, brætspil, kortspil eller en helt fjerde slags - kan øge børns indtag af frugt og grøntsager, viser forskning.

Et forskerhold fra Københavns Universitet har lavet det første større overblik over den forskning, der findes på området, for at vurdere om spil rent faktisk virker. De har gennemgået 43 studier fra hele verden, der undersøger brug af spil og såkaldt ’gamification’ som har til formål at påvirke børns spiseadfærd.

”De fleste spil har succes med at ændre børnenes adfærd i den ønskede retning. Bl.a. ved at få dem til at spise større mængder frugt og grønt og øge deres viden om maden. De spil, der virker, har tilfælles at de kombinerer konkurrence-elementer som fx optjening af point med et overbevisende handlingsforløb, hvor spilleren typisk er en helt på en mission,” siger førsteforfatter Ching Yue Chow fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.

66 procent mere frugt i skolekantinen

Et studie fra USA viser, at et fysisk spil, hvor 5-6-årige børn skulle hjælpe en superhelt med at besejre skurke ved at spise frugt og grønt, fik børnene til at indtage 66 % mere frugt og 44 % mere grønt i skolekantinen. Forældrene rapporterede også om større indtag derhjemme og større villighed hos børnene til at prøve nye slags frugter og grøntsager.

”Hvis du lærer at spise flere frugt og grønsager som barn, ved vi, at denne adfærd vil fortsætte ind i voksenlivet. Derfor er det vigtigt at blive klogere på, hvordan vi kan ændre folks spisevaner allerede i barndommen. Og her tyder det altså på, at spil kan være et nyttigt redskab,” siger lektor og medforfatter Annemarie Olsen fra Institut fra Fødevarevidenskab.

Hun mener, at det er oplagt at sammenholde erfaringerne med spil med de mere traditionelle tilgange, man typisk bruger til at ændre børns spiseadfærd, for at undersøge, hvordan man bedst bruger spil som værktøj.

På det mere psykologiske plan er de effektive spil kendetegnet ved, at de giver børnene en følelse af, at de handler ud fra deres egen fri vilje, at de føler sig kompetente til at udføre de krævede handlinger, og at de er en del af et socialt fællesskab. Forskerne pointerer, at det netop er vigtigt, at spil designes på en måde, så de også skaber en indre motivation hos børnene og ikke kun er drevet af en belønning.

”Hvis belønning altid er det centrale i spillene, er der risiko for, at motivationen forsvinder, når man er færdig med spillet,” siger Ching Yue Chow.

Hun påpeger, at de fleste studier kun har undersøgt virkningerne på kort sigt, og at der er brug for at mere forskning af effekterne over længere tid.

Virksomheder lokker børn med spil

Forskerne har også kigget på forsøg med spil, der har haft til formål at få børn til at spise enten flere sunde eller usunde snacks. Sidstnævnte er såkaldte advergames, som virksomheder står bag for at promovere et bestemt produkt. Også her er der en tydelig effekt.

”Alle studierne på dette område viser, at disse spil omgående har en virkning på børnene, hvad enten det handler om at få dem til at spise sunde eller usunde snacks. Så man skal altså være opmærksom på, at spil også kan påvirke børns spisevaner i den negative retning,” siger Ching Yue Chow.