27. november 2019

Ny kandidatuddannelse opkvalificerer lærere i STEM-undervisning

Uddannelse

Nu kan du blive kandidat i STEM-undervisning fra Københavns Universitet. Uddannelsen henvender sig til lærere i den naturvidenskabelige faggruppe og har blandt andet fokus på at uddanne ressourcepersoner, der kan bidrage til at udvikle fremtidens naturvidenskabelige undervisning.

Nu kan du blive ”Kandidat i STEM-undervisning” fra Københavns Universitet. Uddannelsen henvender sig til grundskolelæreren eller den kommunale konsulent, der gerne vil styrke sin kompetencer inden for undervisning i naturvidenskabelige fag – også kaldet STEM-fagene.

”Tanken er at uddanne fremtidens lokale eller kommunale ressourcepersoner inden for STEM-undervisning, så de kan være med til at styrke vedkommende og tværfaglig undervisning inden for den naturvidenskabelige fagrække i grundskolen.,” siger Jan Alexis Nielsen, der er studieleder på den nye uddannelse og lektor på Institut for Naturfagenes Didaktik, hvor den nye uddannelse bliver forankret.

Samfundsmæssige problemstillinger i centrum

Uddannelsen i STEM-undervisning har tre ben: det fagfaglige, det fagdidaktiske og det undervisningspraktiske. Undervisningen er bygget op omkring samfundsmæssige problemstillinger, fx bedre genanvendelse af plast eller et af FNs verdensmål.

De studerende på den nye uddannelse skal dels udvikle deres naturvidenskabelige kompetencer til at arbejde med komplekse problemstillinger, dels skal de arbejde på at lave undervisning om disse problemstillinger til grundskole-eleverne. Uddannelsen har et stærkt fokus på at arbejde tværfagligt inden for STEM-fagene.

”Som fysik/kemi- eller matematiklærer, der læser på uddannelsen, bliver du ikke kun bedre til at lave vedkommende undervisning i dine fag, du bliver også bedre til at lade dit fag indgå i tværfaglige forløb, der bringer komplekse samfundsmæssige problemstillinger i øjenhøjde med eleverne.” siger Jan Alexis Nielsen.

Læreres praksis er i fokus

Omsætning af teori i praksis er også en væsentlig del af uddannelsen.

”Undervisningen er ikke kun boglig, du skal som studerende også agere ude i praksis undervejs i alle kurser. På den måde er der meget aktionslæring i uddannelsen,” siger Jan Alexis Nielsen.

Den nye kandidatuddannelse er blevet til som et samarbejde mellem KU, SDU, AAU, AU, RUC og de seks danske professionshøjskoler og udspringer af den Nationale Naturvidenskabsstrategi.

Undervisningen varetages af naturfags-, matematik- og ingeniørdidaktiske forskere og undervisere fra universiteter og professionshøjskoler samt af naturvidenskabelige forskere fra universiteterne.

Hele landet kan få undervisning

Jan Alexis Nielsen fremhæver, at den nye kandidatuddannelse udmærker sig ved at være gjort tilgængelig for mange typer ansøgere.

”Vi har udviklet en uddannelse, der imødekommer læreruddannedes behov for fleksibilitet og praksisforankring i uddannelsen. Uanset om du bor i Frederikshavn eller Solrød er det muligt at tage uddannelsen,” siger han.