21. januar 2019

KU-eksperter afkoder legendarisk plantenørds have

Planter

I en 100 år gammel have har plante-eksperter fra Københavns Universitet siden 2017 registreret mere end 450 forskellige planter fra hele verden. Haven har tilhørt den kendte planteskole-ejer og gartner Aksel Olsen og står i dag som et unikt eksempel på træer og planters udviklingen, når de overlades til sig selv.

I et villakvarter i Kolding ligger en 7000 kvadratmeter stor tilgroet have, som tidligere har tilhørt den lokale planteskoleejer og gartner Aksel Olsen. En plantenørd, kan man vist roligt sige, som igennem årtier indsamlede en bred variation af plantefrø fra hele verden, som endte i jorden i hans egen baghave. Han brugte bl.a. danske missionærer, der rejste verden rundt, til at medbringe frø fra Østen og andre kontinenter.

Efter Aksel Olsens død i 1982 drev hans datter planteskolen videre. Datteren døde i 2014, og det viste sig, at Kolding Kommune var tiltænkt en forkøbsret til ejendommen, som de benyttede sig af i 2016.

For at kunne træffe de rigtige beslutninger for havens fremtid blev det besluttet at indkalde fageksperter til at foretage en registrering af det helt særlige planteliv, som befandt sig i den urskovsagtige have, før en større udlugning blev sat i gang. En beslutning som Lars Birck, daglig leder af Landbohøjskolens Have og lektor Marian Ørgaard fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet er glade for.

”Vi har glædet os, hver eneste gang, vi skulle over i haven. Aksel Olsen har samlet frø fra hele verden, som han har spiret og krydset til nye hybrider. Det er der kommet resultater ud af, som er helt fantastiske, og vi har fundet arter, som man sjældent ser,” siger Lars Birck, som til daglig har ansvaret for Landbohøjskolens have og dens 6.000 forskellige planter.

Den 100 år gamle på 7000 kvadratmeter har i omkring 15-20 år fået lov at passe sig selv, hvilket har givet naturen frit spil til at udfolde sig.

Forventer op mod 500 arter
De to plante-eksperter har været i gang med registreringsarbejdet siden maj måned 2017 og har indtil videre brugt en stor del af deres fritid på at verificere og registrere havens mangfoldige planteliv. Alene havens tæthed mange steder, hvor planterne gror i flere lag overalt omkring dig, har gjort det til en stor og tidskrævende opgave. De forventer at komme op omkring de 500 planter, før de er færdige med haven, som indtil nu har budt på mange ’wow-oplevelser’.

”Man lærer meget af at se, hvordan træer og planter vokser i løbet af 50 år. Fx findes et af de største eksemplarer herhjemme af træet papirbarkløn  i haven, og det har været sjovt at se et så velvoksent et af slagsen,” fortæller Lars Birck.

Have Araliaen stammer fra Kina og Vietnam og får flotte, store, ca. en meter lange sammensatte blade i røde høstfarver, når den blomstrer. Om vinteren står den 'sølvfarvede piggede' stamme afskrækkende tilbage.

Papirbarklønnen stammer fra det vestlige Kina. Og netop Østen har sammen med Nordamerika været verdensdele, som Aksel Olsen har været særligt interesseret i, og som havens vegetation selvsagt afspejler.

Der er også fundet sjældne træer som for eksempel ’nikkoløn’ og ’kejsereg’, men det mest sjældne, de indtil videre har fundet, er en busk med navnet Viburnum erubescens, som formentlig ikke findes mange steder i Europa, vurderer Marian Ørgaard.

Med buskrydder og grensaks
De to plantekendere vurderer, at haven i omkring 15-20 år har fået lov at passe sig selv, hvilket har givet naturen frit spil til at udfolde sig. Særligt brombær, brændenælder, dværgbambus og hyld har spredt sig overalt og gør en buskrydder og en grensaks uundværlig i arbejdet med at komme igennem haven.

”Det er spændende for os at se, hvordan planter og træer udvikler sig, når de får lov at passe sig selv,” siger Marian Ørgaard, der på baggrund af historien om Aksel Olsens have har modtaget flere henvendelser fra folk med tips om andre haver.

Aksel Olsens håndtegnede kort over haven fra 1950.

Fire studerende fra Institut for Plante og Miljøvidenskab har brugt haven til studieprojekter, og som bl.a. har arbejdet med at kortlægge haven og dens gamle stier samt opnået kompetencer i plantebestemmelse.

Lars Birck og Marian Ørgaard er sideløbende med registreringen også i gang med at lave anbefalinger omkring den fremadrettede pleje af haven, så man undgår at haven vokser til, men samtidig bevarer dens vildskab.